✕ Stäng

Omega-3 i mat

Fleromättade fettsyror som omega-3 är lätta att känna igen eftersom de är flytande vid rumstemperatur, det vill säga oljor.

Ingrid Lund, Medicinsk Journalist
Granskad av Lovisa Wennerström, underläkare
Senast uppdaterad 21 november 2016

Essentiella fettsyror

Den essentiella omega-3 fettsyran alfa-linolensyra kan du hitta i till exempel:

  • Linfröolja
  • Rapsolja
  • Valnötsolja
  • Solrosolja
  • Valnötter
  • Linfrön
  • Kiwi
  • Gröna bladväxter (exempel spenat)

Mer Omega-3

Andra omega-3 fettsyror som EPA och DHA finns rikligt i skaldjur och fet fisk som makrill, sill och lax.

Rekommenderat intag

Enligt Livsmedelsverket bör 10-15% av det dagliga energiintaget komma från fleromättade fetter och ungefär 1% direkt från omega-3. Det motsvarar ungefär 2,5-3 gram omega-3 per dag. Det kan du få i dig i en portion lax eller 1-2 matskedar rapsolja.

Ingrid Lund
Medicinsk Journalist
Granskad av Lovisa Wennerström, underläkare
Publicerad 29 april 2016, senast uppdaterad 21 november 2016
Källor: Livsmedelsverket

Senaste Nytt